2020 heeft zijn plek in de geschiedenisboeken verdiend om redenen die niet nader  toegelicht hoeven te worden. Overvolle terrasjes waren dan wel uit den boze, binnen zitten met dat mooie weer was (en is) ook geen optie. Voor velen onder ons was Covid-19 – en de daarmee gepaard gaande maatregelen – dan ook het ideale moment om de fiets nog eens van onder het stof te halen. Maar hoe zit het nu precies met de regels voor fietsers in het verkeer? Hier lees je alles over voorrang en aansprakelijkheid van fietsers. 

Plaats op de weg?

Is er geen fietspad aanwezig of is dat niet berijdbaar door werken? Dan mogen fietsers op de rijbaan fietsen, maar moeten ze wel uiterst rechts rijden. Binnen de bebouwde kom is dit anders. Fietsers mogen hier met twee naast mekaar rijden, tenzij de weg te smal is om een tegenligger te kruisen. Met twee naast elkaar mag ook buiten de bebouwde kom, maar dan moeten ze achter elkaar rijden wanneer er achteropkomend verkeer nadert of als de weg te smal is om een tegenligger te kruisen. 

In groep 

Rijden de fietsers in een groep van 15 tot 50 personen? Dan mogen zij de rijbaan gebruiken, zelfs wanneer er een fietspad is, en mogen ze met twee naast elkaar blijven rijden, op voorwaarde dat de fietsers gegroepeerd blijven. Bij grotere groepen moeten er tevens een volgwagen en twee wegkapiteins aanwezig zijn.

Social distance

Alsof de wetgever in een glazen bol keek toen er vorig jaar werd opgenomen in de Wegcode dat je als autobestuurder buiten de bebouwde kom 1,5 meter afstand moet houden wanneer je een fietser of voetganger voorbijrijdt. Binnen de bebouwde kom blijft de te bewaren afstand 1 meter. Volgens de Wegcode althans.

Wie heeft er voorrang?

Fietsers moeten zich in principe aan dezelfde voorrangsregels houden dan andere bestuurders: ze moeten voorrang geven aan wie van rechts komt, ze moeten voorrang verlenen wanneer ze een manoeuvre uitvoeren, ze moeten de stopborden en omgekeerde driehoeken respecteren,…

Mààr, er zijn voor fietsers wel twee belangrijke uitzonderingen:

Wilt een fietser aan het einde van een fietspad de rijbaan oprijden om rechtdoor te rijden, dan heeft de fietser voorrang ten opzichte van de achteropkomende bestuurders op de rijbaan. Wilt de fietser daarentegen het fietspad verlaten om van richting te veranderen, bijvoorbeeld om een hindernis voorbij te rijden, dan moet hij wel voorrang verlenen.

Rijdt een fietser op een doorlopend fietspad en nadert hij een kruispunt? Dan heeft hij voorrang op de bestuurders die dat fietspad oversteken. Die voorrang geldt ook als de bestuurder zelf van rechts komt ten opzichte van de fietser.

Wist je dat fietsers echter geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers, gemarkeerd door witte vierkanten op de weg? Zij mogen zich slechts voorzichtig op deze oversteekplaats begeven en moeten rekening houden met naderende voertuigen.

Een ongeval met een fietser

Heeft er ten slotte een ongeval plaatsgevonden waarbij een motorvoertuig en een fietser betrokken raakten? Dan heeft de fietser altijd recht op vergoeding voor zijn schade. Fietsers zijn, net zoals voetgangers of passagiers, zogenaamde ‘zwakke weggebruikers’. Zij worden in de Belgische wetgeving extra beschermd en zullen automatisch een vergoeding krijgen voor hun lichamelijke schade (fysieke en morele schade, medische kosten,…) en kledijschade (maar ook je bril of hoorapparaat). Schade aan de fiets en andere materiële schade behoren hier niet toe.

Dat wilt niet zeggen dat een fietser niet aansprakelijk kan zijn en je als autobestuurder in de kou blijft staan als de fietser het ongeval heeft veroorzaakt. Als dat kan aangetoond worden, zal de fietser (of zijn familiale verzekeraar) de autobestuurder volledig moeten vergoeden voor de schade die hij door het ongeval heeft geleden.

Een goede raad van je advocaat: voorzichtig en correct deelnemen aan het verkeer is nog altijd de beste manier om veilig thuis te komen.

Hopelijk is nu alles over voorrang en aansprakelijkheid van fietsers duidelijk. Indien je nog vragen hebt, aarzel dan niet om ons te contacteren!

Summary