Werd je het slachtoffer van een verkeersongeval en was je niet in fout? Wanneer er geen discussie bestaat over wie er aansprakelijk is, gebeurt de afhandeling van de schade aan het slachtoffer meestal door de verzekeraars onderling. Ga echter zeker niet zomaar akkoord met de vergoeding die je verzekeraar je voorstelt. Vaak heb je recht op een hogere vergoeding dan je zou denken! Wij geven je 10 tips om een hogere schadevergoeding te bekomen na een verkeersongeval.

TIP 1: Zorg voor bewijs!

Is er iemand anders aansprakelijk voor het ongeval waardoor jij schade hebt geleden? Dan kan er geen discussie bestaan en heb je recht op een volledige vergoeding voor alle schade die je hebt geleden. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Die vergoeding zal volledig begroot kunnen worden als je bewijzen kan voorleggen van je geleden schade. Het klinkt misschien logisch, maar toch denken mensen hier niet altijd aan omdat ze andere zaken aan hun hoofd hebben.

Welke bewijzen kan je allemaal verzamelen? Denk aan aankooptickets of rekeninguittreksels van je beschadigde kledij, een factuur als je een vervangwagen hebt moeten huren, apotheekkosten, een overzicht van gemaakte verplaatsingen,…

10 tips om een hogere schadevergoeding te bekomen na een verkeersongeval.

TIP 2 – Totaal verlies? Laat een tegenexpertise uitvoeren.

Raakte je voertuig perte totale door het ongeval? Durf de expertise aan te vechten wanneer je het gevoel hebt dat de schade niet correct werd begroot door de expert van de tegenpartij. De kans is groot dat je meer zal krijgen dan wat er je oorspronkelijk werd voorgesteld!

TIP 3 – Vraag een vergoeding voor de dervingsduur.

Als je je voertuig niet meer kan gebruiken na het ongeval, heb je recht op een vergoeding voor die periode. Dat wordt ook wel de dervingsduur genoemd. Voor een personenwagen is die vergoeding € 20,00 per dag. De voorwaarde is wel dat de derving het gevolg is van het ongeval en dus niet omdat je zelf hebt getalmd om een afspraak te maken bij de garage.

Als je voertuig een totaal verlies blijkt te zijn, heb je recht op een forfaitaire vergoeding van 15 dagen x 20,00 euro. Vaak stelt de verzekeringsmaatschappij echter maar een vergoeding van 6 dagen voor…

TIP 4 – Huurde je een vervangwagen?

Heb je een vervangwagen gehuurd voor de periode dat je niet meer kon rijden met je eigen voertuig? Dan kan je de werkelijke kosten hiervan terugvorderen! De vervangwagen moet dan wel van hetzelfde type zijn dan het voertuig dat beschadigd raakte. Dat idee om eindelijk eens met die Porsche cabrio te rijden zal dus voor eigen rekening blijven… Ook moet je rekening houden dat er 10% zal worden afgetrokken van de factuur omwille van het uitsparen van kosten aan je eigen voertuig.

TIP 5 – Ook stallingskosten en/of takelkosten moeten vergoed worden.

Heeft je garagist je kosten aangerekend voor de periode dat je voertuig er gestald stond of moest je voertuig getakeld worden en heb je die kosten zelf moeten betalen? Als je de factuur kan voorleggen voor de periode dat het voertuig ter beschikking moest blijven voor de expertise, voor herstelling of voor de verkoop van het wrak, dienen deze kosten integraal terugbetaald te worden.

TIP 6 – Administratiekosten en verplaatsingskosten

Vaak komt er na een ongeval heel wat administratieve rompslomp bij kijken. Ook hiervoor kan je een forfaitaire vergoeding vragen. Kon het ongeval snel afgehandeld worden, dan heb je recht op een vergoeding van € 50,00. Heeft alles wat langer geduurd en/of heb je ook lichamelijke schade geleden, dan wordt een vergoeding van € 100,00 à € 150,00 als billijk aanvaard.

Heb je bepaalde verplaatsingen moeten maken die betrekking hadden op (de gevolgen van) het ongeval? Ook die moeten vergoed worden aan € 0,33 km.

TIP 7 – Financieringskosten als je een nieuw voertuig hebt aangekocht.

Heb je voor de aankoop van een ander voertuig of voor de herstellingskosten een lening moeten afsluiten? De kosten van deze financiering kunnen, met inbegrip van de interesten, een vergoedbare schade uitmaken!

TIP 8 – Vraag betaling van de intresten!

In het kader van een onderlinge regeling zal de verzekeraar nooit (!) zelf voorstellen om intresten te betalen op de schadevergoeding die aan jou toekomt…

Nochtans heb je hier recht op en dit vanaf de datum van het ongeval tot de datum van de effectieve betaling.

TIP 9 – Schakel je makelaar in.

Contacteer na een ongeval zeker je verzekeringsmakelaar. Die zal aangifte doen bij je verzekeraar en volgt op of alles correct verloopt en of de vergoeding niet te lang op zich laat wachten. Ook kijkt hij na of je een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten waardoor je recht hebt op een gratis advocaat.

10 tips hogere schadevergoeding bij een verkeersongeval

TIP 10 – Zware lichamelijke schade – Vraag advies aan een advocaat.

Heb je door het ongeval ernstige lichamelijke schade geleden met blijvende letsels tot gevolg? Twijfel er dan niet aan om een advocaat in te schakelen die hierin gespecialiseerd is. Wij doen de hele dag quasi niets anders dan het beoordelen en opstellen van schadebegrotingen en weten op welke manier de verzekeraar zal proberen om je een lagere vergoeding te betalen dan die waar je eigenlijk recht op hebt.

Bovendien duurt de afwikkeling vaak erg lang en kan ze heel belastend zijn voor jou als slachtoffer. Het kan dan deugd doen om die afwikkeling aan ons over te laten zodat je zelf kan volledig focussen op je herstel.

Vaak is het een kwestie van durven. Durf op te komen voor je rechten! Met deze 10 tips om een hogere schadevergoeding te bekomen na een verkeersongeval in je achterhoofd kan je de verzekeraar het vuur aan de schenen leggen. Als je rekening houdt met deze tips is de kans bijzonder groot dat de vergoeding die je zal krijgen, hoger is dan het oorspronkelijke voorstel.

Ben je niet helemaal zeker of de aan jou voorgestelde vergoeding alle schade dekt? Heb je een voorstel ontvangen dat je graag even met ons wilt overlopen? Bel ons gerust even op en we bekijken samen wat de mogelijkheden zijn. Uiteraard is dit gesprek helemaal gratis.

CONTACTEER ONS

Wie zijn we?

+0
jaar ervaring
+0
Dossiers in behandeling
0%
Cliënteel raadt ons aan
Lees hier meer over ons

Onze cliënten vertellen…

Zeer tevreden!

Vlotte behandeling van mijn dossier. Goed advies in duidelijke taal.

Suzanne uit Bilzen

Zeer deskundig, professioneel advies.

Wij hadden een zeer goede begeleiding en opvolging van ons dossier.

Solange uit Oudsbergen

Professioneel advocatenkantoor

Zeer vlotte behandeling van het dossier, goed advies en duidelijke communicatie.

Steven uit Bilzen

Uitstekende eerste eerste ervaring met het advocantenkantoor

Mijn ervaring was zeer positief. De communicatie verliep vlot en de aanpak duidelijk. De advocaat straalt vertrouwen uit. Niet alleen de zaak zelf, maar ook de grote context werd behandeld.

Piet uit Hoeselt

Zoals het altijd zou moeten!

Zeer goede begeleiding en opvolging van het dossier!

Yvan uit Pelt

Zeer persoonlijk en duidelijke taal

Op advies kwam ik terecht bij meester Vandersanden. Aangezien ik geen ervaring heb met advocaten was dit voor mij even moeilijk. In een persoonlijk gesprek voelde ik meteen de betrokkenheid en uiteindelijk is alles verlopen zoals op voorhand besproken. Ik ben zeer tevreden en kan dit kantoor absoluut aanraden

Michael uit Maasmechelen

Advies nodig?

Contacteer ons