Liep je schade op door een verkeersongeval? Bestaat er geen discussie over de aansprakelijkheid van de andere bestuurder? Dan heb je recht op de vergoeding van alle schade die je door het ongeval hebt geleden. Maar wat kan je doen als de verzekeraar blijft talmen met de uitbetaling van een schadevergoeding? Ook als er wel discussie zou bestaan over de aansprakelijkheid heb je recht op een gemotiveerd antwoord. Er bestaat een mogelijkheid om de verzekeraar onder druk te zetten.

Kan je de verzekeraar onder druk zetten?

Kan je de verzekeraar onder druk zetten als die blijft talmen met de uitbetaling van je schadevergoeding? Verzekeraars zijn verplicht om ervoor te zorgen dat de afhandeling van hun dossiers met betrekking tot verkeersongevallen op een snelle en efficiënte manier gebeurt. Dan hoeven slachtoffers immers niet onnodig lang te wachten op een schadevergoeding. Het is jammer genoeg niet uitzonderlijk dat je als slachtoffer – ondanks deze verplichting – toch nog lang moet wachten op een schadevergoeding of zelfs op een gemotiveerd standpunt van de verzekeraar.

advocaat met lc

Wettelijke sancties voor de verzekeraar

Blijft de verzekeraar talmen met het innemen van een gemotiveerd standpunt? Om daaraan te verhelpen heeft de wetgever voorzien in sancties voor de verzekeraar. Artikel 14 §1 WAM-wet bepaalt dat de verzekeraar van degene die het ongeval heeft veroorzaakt, drie maanden de tijd heeft om, na het indienen van een verzoek tot schadevergoeding door een benadeelde, een met redenen omkleed antwoord te geven op de elementen die in de aanvraag vermeld worden.

De verzekeraar krijgt drie maanden de tijd om een gemotiveerd standpunt in te nemen

De verzekeraar van de andere bestuurder krijgt drie maanden de tijd om een gemotiveerd standpunt in te nemen over:

• de aansprakelijkheid van zijn verzekerde met betrekking tot het schadegeval en/of
  • de begroting van de schade die jij door dat ongeval hebt geleden;

Doet de verzekeraar dat niet? Talmt de verzekeraar met het uitbetalen van een schadevergoeding of krijg je zelfs helemaal geen antwoord op je ingediende verzoek? Hierover bepaalt artikel 14 § 2 WAM dat de verzekeraar een forfaitair bedrag van € 250,00 per dag moet betalen!

250 euro per dag vertraging!

Je leest het goed. Als de verzekeraar blijft talmen met de uitbetaling van je schadevergoeding kan je die verzekeraar onder druk zetten. Je heb als benadeelde recht op een extra vergoeding van 250 euro per dag! Die vergoeding blijft oplopen tot en met de dag dat je een gemotiveerd antwoord van de verzekeraar of een gemotiveerd voorstel tot schadevergoeding van de verzekeraar hebt ontvangen!

Opgelet: je moet hiervoor wel zelf eerst actie ondernemen!

Eerst en vooral moet je goed in de gaten houden wanneer de termijn van 3 maanden gaat verstrijken. Vanaf dat ogenblik kan je de verzekeraar op de hoogte brengen dat je aanspraak zal maken op deze dwangsom.

Hoe moet je dat precies doen?

• Neem contact met ons op als je onze professionele hulp wilt bij het versturen van zo een brief.
  • Doe je het liever zelf? Dat kan natuurlijk ook. Je kan hier een modelbrief downloaden om in te vullen en om te versturen aan de verzekeraar.
DOWNLOAD DE MODELBRIEF

Wie zijn we?

jaar ervaring
Dossiers in behandeling
Cliënteel raadt ons aan
Lees hier meer over ons

Onze cliënten vertellen…

Zeer tevreden!

Vlotte behandeling van mijn dossier. Goed advies in duidelijke taal.

Suzanne uit Bilzen

Zeer deskundig, professioneel advies.

Wij hadden een zeer goede begeleiding en opvolging van ons dossier.

Solange uit Oudsbergen

Professioneel advocatenkantoor

Zeer vlotte behandeling van het dossier, goed advies en duidelijke communicatie.

Steven uit Bilzen

Uitstekende eerste eerste ervaring met het advocantenkantoor

Mijn ervaring was zeer positief. De communicatie verliep vlot en de aanpak duidelijk. De advocaat straalt vertrouwen uit. Niet alleen de zaak zelf, maar ook de grote context werd behandeld.

Piet uit Hoeselt

Zoals het altijd zou moeten!

Zeer goede begeleiding en opvolging van het dossier!

Yvan uit Pelt

Zeer persoonlijk en duidelijke taal

Op advies kwam ik terecht bij meester Vandersanden. Aangezien ik geen ervaring heb met advocaten was dit voor mij even moeilijk. In een persoonlijk gesprek voelde ik meteen de betrokkenheid en uiteindelijk is alles verlopen zoals op voorhand besproken. Ik ben zeer tevreden en kan dit kantoor absoluut aanraden

Michael uit Maasmechelen