Jonge ondernemers zetten hun bedrijf graag op een creatieve wijze in the picture. Heb je alvast het beste product in de markt? Fijn! Is de slagzin van jouw bedrijf niet te evenaren? Prima! En toch blijft het bereik op je social media eerder beperkt? Marketeers bedachten hiervoor een oplossing. Zij vragen het grote publiek om ‘likes’ en ‘shares’ in ruil voor (een kans op) de nieuwste iPhone of een uniek weekendje weg naar de Duitse moezelstreek. Ook gewonnen voor dit idee? Wij zochten alvast voor jou uit aan welke wettelijke regels het spel moet voldoen.

Bezint eer ge begint!

En dat mag je letterlijk nemen. Het op touw zetten van een online loterij is niet zonder risico. Facebook hanteert strikte regels over “like- deel- en winacties”. In sommige gevallen kan je zelfs ernstige strafsancties oplopen.

Hoezo? Loterijen en kansspelen zijn in België principieel verboden. Wanneer je de spelregels niet volgt, maak je kans op een gevangenisstraf van drie maanden of een geldboete tot 18.000 euro.

Wat zegt de wet?

Acties waarbij de winst uitsluitend van ‘toeval’ afhangt, zijn steeds verboden. Zelfs wanneer deze ‘loterij’ volledig gratis zou zijn.

De sympathieke beenhouwer die met de wervelende slogan “like onze pagina en win een verrassingsbarbecue” om ‘likes’ vist, organiseert dus eigenlijk een verboden loterij. Ook de sportvereniging die op Facebook gratis tickets belooft aan de 100e liker speelt het spel niet volgens de regels.

Oké, een loterij mag niet. Dan maar een kansspel met inzet!

Kansspelen met inzet zijn onder bepaalde voorwaarden wél toegelaten.

Je kansspel moet gratis zijn. De kans op winst of verlies mag bij je kansspel niet louter van het toeval afhangen. Er is met andere woorden een bepaalde inbreng van de deelnemer vereist. Al mag deze inbreng zelfs relatief klein zijn.

Eenvoudige kennisvragen zijn vaak voldoende om een geldig kansspel te organiseren. Voilà, nu weet je ook ineens waarom je vaak van die belachelijk eenvoudige kennisvragen moet invullen om te kunnen deelnemen aan online wedstrijden. Wees hierbij wel op je hoede. Als de vraag te gemakkelijk is, zal je spel toch als een verboden kansspel worden gekwalificeerd. De vraag “op welke datum valt Kerstmis?” gebruik je dus beter niet.

En wat zegt Facebook?

Oef, je hebt eindelijk een kansspel uitgedacht. Eén dat ook nog aan alle regeltjes voldoet! Maar ook Facebook kan dan nog roet in het eten gooien.

Facebook probeert zoveel mogelijk het beheer van promoties via haar platform tegen te gaan. Zo mag je jouw campagne bijvoorbeeld niet laten delen op de tijdlijnen van andere gebruikers.

De reden hiervoor is simpel. Relevantie! Facebook wil dat je een pagina liket omdat je hem echt leuk vindt, niet omdat je er een prijs mee kan winnen. Dit doen ze natuurlijk uit eigenbelang. Enkel op deze manier kan Facebook zelf gericht adverteren en dus zelf meer inkomsten genereren.

Ook wij doen mee!

Wij nemen jullie graag op sleeptouw doorheen de wondere wereld van online wedstrijden. We passen daarbij bovenstaande theorie binnenkort toe in de praktijk. Hou daarom de komende weken onze Facebookpagina goed in de gaten. Neem zeker ook een kijkje op www.vandersandenadvocaten.be of www.rechtopverdediging.be om je voor te bereiden op onze (verplichte) kennisvragen.

Heb je nog vragen of wil je weten hoe jouw kansspel aan de wettelijke regels voldoet? Aarzel dan niet om ons te contacteren, wij helpen je op weg. We wensen je alvast veel succes! 

Advies nodig?

Contacteer ons