Door een pilotenstaking kan je niet meer op vakantie vertrekken of terugkeren. Je krijgt plots een e-mail van de luchtvaartmaatschappij dat je vlucht enkele uren vertraging heeft. Hierdoor kom je heel wat later aan op je vakantiebestemming . Je wilt het hier niet bij laten en vraagt je af of je recht op schadevergoeding na een geannuleerde of vertraagde vlucht hebt?
In een aantal gevallen kan je hierop aanspraak maken. Vandersanden Advocaten legt je uit wanneer wel en wanneer niet.
Wij hoeven je niet uit te leggen dat er door een annulering of aanzienlijke vertraging van je vlucht bepaalde ongemakken kunnen ontstaan. Om die reden werd er een Europese Verordening (EG nr. 261/2004) in het leven geroepen. Hierin staan de voorwaarden bepaald om een schadevergoeding en andere compensaties te kunnen krijgen.
Om onder het toepassingsgebied van deze Europese wet te vallen moet je vertrekken vanaf een luchthaven vanuit de Europese Unie of vliegen naar een luchthaven uit de Europese Unie.
Annulering van de vlucht kan aanleiding geven tot schadevergoeding
Wanneer je vlucht wordt geannuleerd is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je uit te leggen op welk alternatief vervoer je beroep kan doen.
Je hebt vervolgens de keuze tussen een volledige terugbetaling van je vliegticket of een andere vlucht naar je eindbestemming. Moet je voor een nieuwe boeking naar een andere nabijgelegen luchthaven, zijn de extra kosten die je hiervoor moet maken voor de luchtvaartmaatschappij.
Ook heb je recht op maaltijden en frisdrank, twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten evenals op een hotelovernachting en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van accommodatie.
Aanzienlijke vertraging van de vlucht kan aanleiding geven tot schadevergoeding
Ook bepaalde vertragingen kunnen leiden tot het recht op schadevergoeding. Een ‘aanzienlijke vertraging’ wordt in de verordening omschreven als een vertraging van 2 uur of meer voor alle vluchten van 1 500 km of minder, van 3 uur of meer voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1 500 km evenals andere vluchten tussen 1 500 km en 3 500 km en van ten slotte 4 uur of meer voor alle overige vluchten.
Je hebt in dat geval ook recht op maaltijden en verfrissingen, 2 gratis telefoongesprekken of e-mails. Indien je langer dan een dag moet wachten op je vlucht, kan je bovendien rekenen op een hotelovernachting en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van accommodatie. Bij een vertraging van ten minste 5 uur heb je bovendien de keuze om de volledige terugbetaling van jouw vliegticket te vragen.
Schadevergoeding bij annulering of bij vertraging van de vlucht
Zowel in het geval van annulering als in het geval van een vertraging van meer dan 3 uur van je vlucht heb je recht op een schadevergoeding, tenzij je hiervan tijdig werd geïnformeerd:
Minstens 2 weken voor je vertrek
Tussen 2 weken en 7 dagen voor je vertrek en er werd je een nieuwe vlucht aangeboden die maximum 2 uur vroeger vertrekt en maximum 4 uur later aankomt dan de oorspronkelijke, geannuleerde vlucht
Minder dan 7 dagen voor uw vertrek en er werd je een nieuwe vlucht aangeboden die maximum 1 uur vroeger vertrekt en maximum 2 uur later aankomt dan de oorspronkelijke, geannuleerde vlucht
Wanneer je niet tijdig werd geïnformeerd en er niet aan alle voorwaarden werd voldaan, kan je een schadevergoeding krijgen per passagier:
Voor alle vluchten tot en met 1 500 km: € 250,00
Voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1 500 km: € 400,00
Voor alle vluchten buiten de EU tussen 1 500 km en 3 500 km: € 400,00
Voor alle vluchten buiten de EU van meer dan 3 500 km: € 600,00
Die vergoeding kan met de helft worden verminderd wanneer je door de luchtvaartmaatschappij een andere vlucht wordt aangeboden en de aankomsttijd hiervan niet meer afwijkt van de oorspronkelijke aankomsttijd van 2 uur voor alle vluchten van 1 500 km of minder, 3 uur voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1 500 km en voor alle andere vluchten tussen 1 500 km en 3 500 km en 4 uur voor alle vluchten buiten de EU van meer dan 3 500 km.
In geval van overmacht, bijvoorbeeld door politieke instabiliteit, slechte weersomstandigheden, stakingen buiten de luchtvaartmaatschappij om, veiligheidsrisico’s,… is de luchtvaartmaatschappij evenwel niet verplicht tot het betalen van een schadevergoeding!
Onze cliënten vertellen…
Zeer tevreden!
Vlotte behandeling van mijn dossier. Goed advies in duidelijke taal.
Zeer deskundig, professioneel advies.
Wij hadden een zeer goede begeleiding en opvolging van ons dossier.
Professioneel advocatenkantoor
Zeer vlotte behandeling van het dossier, goed advies en duidelijke communicatie.
Uitstekende eerste eerste ervaring met het advocantenkantoor
Mijn ervaring was zeer positief. De communicatie verliep vlot en de aanpak duidelijk. De advocaat straalt vertrouwen uit. Niet alleen de zaak zelf, maar ook de grote context werd behandeld.
Zoals het altijd zou moeten!
Zeer goede begeleiding en opvolging van het dossier!
Zeer persoonlijk en duidelijke taal
Op advies kwam ik terecht bij meester Vandersanden. Aangezien ik geen ervaring heb met advocaten was dit voor mij even moeilijk. In een persoonlijk gesprek voelde ik meteen de betrokkenheid en uiteindelijk is alles verlopen zoals op voorhand besproken. Ik ben zeer tevreden en kan dit kantoor absoluut aanraden