Plaatsbeschrijving bij intrede

Een plaatsbeschrijving is een document dat door de huurder en de verhuurder wordt opgesteld en ondertekend en dat op nauwkeurige wijze de toestand en inrichting beschrijft van het goed op het ogenblik dat de huurder zijn intrek neemt.

Enkele tips bij het opmaken van een plaatsbeschrijving:

  • de plaatsbeschrijving moet worden opgesteld wanneer de ruimtes nog onbewoond zijn of ten laatste één maand nadat de huurder er zijn intrek in heeft genomen;
  • de plaatsbeschrijving moet bij de huurovereenkomst worden gevoegd (ze moeten samen worden geregistreerd);
  • het is essentieel dat beide partijen aanwezig zijn en akkoord gaan met alle vermeldingen;
  • vergeet zeker niet de datum te vermelden, evenals de contactgegevens van beide partijen en het huuradres;
  • ga te werk per ruimte! Noteer voor iedere ruimte de exacte staat van de meubels, de muren, de ramen, de verwarming, … Wees zeker niet bang om nauwkeurig te zijn;
  • maak foto’s! Voor iedere ruimte maak je best enkele algemene foto’s, maar indien je schade opmerkt maak je hier best een close-up van;
  • noteer het aantal sleutels;
  • standaardvermeldingen zijn een stuk efficiënter dan het gebruik van telkens weer verschillende woorden: nieuw – uitstekende staat – goede staat – gebruikt – slechte staat.

Op deze website van FOD Financiën vindt u een model dat u kan gebruiken om een plaatsbeschrijving op te stellen.