Mijn vlucht werd geannuleerd, heb ik recht op schadevergoeding?

Een pilotenstaking en u kan niet meer vertrekken op vakantie? Of niet meer terugkeren! U wilt het hierbij niet laten en vraagt zich af of u recht heeft op een compensatie en/of schadevergoeding.
In een aantal gevallen kan u hierop aanspraak maken. Vandersanden Advocaten legt u uit wanneer wel en wanneer niet.

Wij hoeven u niet uit te leggen dat er door een annulering of aanzienlijke vertraging van uw vlucht bepaalde ongemakken kunnen ontstaan. Om die reden werd er een Europese Verordening (EG nr. 261/2004) in het leven geroepen waarin de toepassingsvoorwaarden werden bepaald om een schadevergoeding en andere compensaties te kunnen bekomen.

Om onder het toepassingsgebied van deze verordening te vallen dient u te vertrekken vanaf een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat van de Europese Unie of te vliegen naar een luchthaven van een lidstaat.

Annulering van de vlucht kan aanleiding geven tot schadevergoeding

Wanneer uw vlucht wordt geannuleerd is de luchtvaartmaatschappij ertoe gehouden om u uit te leggen op welk alternatief vervoer u beroep kan doen.

U heeft vervolgens de keuze tussen een volledige terugbetaling van uw vliegticket of een andere vlucht naar uw eindbestemming. Moet u voor een nieuwe boeking naar een andere nabijgelegen luchthaven, zijn de extra kosten die u hiervoor moet maken voor de luchtvaarmaatschappij.

Ook heeft u recht op maaltijden en frisdrank, twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten evenals op een hotelovernachting en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van accommodatie.

Aanzienlijke vertraging van de vlucht kan aanleiding geven tot schadevergoeding

Ook bepaalde vertragingen kunnen leiden tot het recht op compensatie. Een 'aanzienlijke vertraging’ wordt in de verordening gedefinieerd als een vertraging van 2 uur of meer voor alle vluchten van 1 500 km of minder, van 3 uur of meer voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1 500 km evenals andere vluchten tussen 1 500 km en 3 500 km en van ten slotte 4 uur of meer voor alle overige vluchten.

U heeft in dat geval ook recht op maaltijden en verfrissingen, 2 gratis telefoongesprekken of e-mails. Indien u langer dan een dag dient te wachten op uw vlucht, kan u bovendien rekenen op een hotelovernachting en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van accommodatie. Bij een vertraging van ten minste 5 uur heeft u bovendien de keuze om de volledige terugbetaling van uw vliegticket te vragen.

Schadevergoeding bij annulering of bij vertraging van de vlucht

Zowel in het geval van annulering als in het geval van een vertraging van meer dan 3 uur van uw vlucht, heeft u recht op een schadevergoeding, tenzij u hiervan tijdig werd geïnformeerd:

Minstens 2 weken voor uw vertrek

Tussen 2 weken en 7 dagen voor uw vertrek en er werd u een nieuwe vlucht aangeboden die maximum 2 uur vroeger vertrekt en maximum 4 uur later aankomt dan de oorspronkelijke, geannuleerde vlucht

Minder dan 7 dagen voor uw vertrek en er werd u een nieuwe vlucht aangeboden die maximum 1 uur vroeger vertrekt en maximum 2 uur later aankomt dan de oorspronkelijke, geannuleerde vlucht

Wanneer u niet tijdig werd geïnformeerd en er aan alle voorwaarden werd voldaan, kan u een schadevergoeding krijgen per passagier:

Voor alle vluchten tot en met 1 500 km: € 250,00

Voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1 500 km: € 400,00

Voor alle vluchten buiten de EU tussen 1 500 km en 3 500 km: € 400,00

Voor alle vluchten buiten de EU van meer dan 3 500 km: € 600,00

Die vergoeding kan met de helft worden verminderd wanneer u door de luchtvaartmaatschappij een andere vlucht wordt aangeboden en de aankomsttijd hiervan niet meer afwijkt van de oorspronkelijke aankomsttijd van 2 uur voor alle vluchten van 1 500 km of minder, 3 uur voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1 500 km en voor alle andere vluchten tussen 1 500 km en 3 500 km en 4 uur voor alle vluchten buiten de EU van meer dan 3 500 km.

In geval van overmacht, bijvoorbeeld door politieke instabiliteit, slechte weersomstandigheden, stakingen buiten de luchtvaartmaatschappij om, veiligheidsrisico’s,… is de luchtvaartmaatschappij evenwel niet gehouden tot het betalen van een schadevergoeding!

Praktisch, hoe vraag ik mijn schadevergoeding aan?

U kan de financiële schadevergoeding aanvragen door bij de luchtvaartmaatschappij een Europees klachtenformulier in te dienen dat u via deze link terugvindt.

U mag ons uiteraard ook steeds contacteren om u te helpen bij het invullen van dit formulier of om te bekijken of u recht heeft op een schadevergoeding.

Denk er ten slotte aan om alle bewijsstukken bij te houden zoals uw instapkaart en eventuele correspondentie die met de maatschappij werd gevoerd, bonnetjes van alle uitgaven met betrekking tot maaltijden, drankjes, vervoer,…

SCHADECLAIMS

‍Ontvang meteen ons gratis deskundig advies!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.